خدمات شبکه ACTIVE چیست؟
با گسترش فعالیت سازمانها و ادارات و افزایش رقابت بین آنها، استفاده از اینترنت و شبکههای کامپیوتری برای تسهیل فرآیندهای ارتباط و انتقال اطلاعات امری ضروری است. بهطور کلی خدمات شبکههای کامپیوتری در سازمانها و ادارات به دو دسته تقسیم میشوند: 1) خدمات شبکه PASSIVE 2) خدمات شبکه ACTIVE. در ادامه به خدمات شبکه PASSIVE خواهیم پرداخت. خدمات شبکه ACTIVE شامل تنظیمات و پیکربندی دستگاههای ارتباطی شبکه و مدیریت یک مجموعه است. این تنظیمات باعث میشود عملکرد شبکه به طور مناسبی انجام شود. در واقع خدمات شبکه ACTIVE شامل یک سری خدمات نرم افزاری برای استفاده از سخت افزار شبکه است.
مراحل خدمات شبکه ACTIVE شامل مراحلی است:
- پیکربندی تمام وسایل و تجهیزات سخت افزاری شبکه مانند سوئیچ، روتر و فایروال.
- راه اندازی سیستم عامل برای کاربر مثل سیستم عامل Windows.
- راه اندازی سرویسهایی که تحت شبکه هستند مثل Domain،.DHCP
- نصب نرم افزارهایی که تحت شبکه هستند مثل آنتی ویروس، SQL Server.
- مجازی کردن تمام تجهیزات.
خدمات شبکه ACTIVE
پشتیبانی از خدمات شبکه ACTIVE
خدمات شبکه ACTIVE پس اجرا و راه اندازی خدمات شبکه PASSIVE انجام میشود. خدمات شبکه ACTIVE نیاز سازمان و ادارات را برای بکارگیری از تجهیزات شبکه فراهم میکند. بعد از راه اندازی شبکه Active، باید یک تیم از شبکههای کامپیوتری پشتیبانی و نگهداری کنند.
پشتیبانی شبکههای کامپیوتری در دو سطح انجام میشود:
- سطح سخت افزاری شبکه مانند نگهداری از تجهیزات الکترونیکی و زیر ساختهای شبکه مثل کابل و رک.
- سطح نرم افزاری شبکه مانند پشتیبانی از سرویسها و سیستم عامل تحت شبکه.
سازمانهایی که از شبکههای کامپیوتری برای تسهیل عملکرد خود استفاده میکنند، باید به طور مداوم از آنها نگهداری کنند؛ اما برای پشتیبانی از شبکه دو مسئله وجود دارد. اول اینکه مدیران سازمان، دانش کافی برای پشتیبانی از شبکه و رفع مشکلات احتمالی آن ندارند. دوم اینکه استخدام افراد متخصص برای پشتیبانی از شبکه به دلیل هزینه بالای استخدام و… امکانپذیر نمیباشد؛ بنابراین مدیران این شرکتها به دنبال استفاده از خدمات پشتیبانی هستند که شرکتهای فعال در حوزه شبکه ارائه میدهند. این شرکتها علاوه ارائه خدمات شبکه PASSIVE و خدمات شبکه ACTIVE، خدمات پشتیبانی و نگهداری را نیز ارائه میدهند و به رفع مشکلات احتمالی شبکه در سازمان کمک میکنند.
برای افزایش کارایی و عملکرد در ارائه خدمات پشتیبانی شبکههای کامپیوتری، باید مستندات و نقشههای تمام خدمات شبکه PASSIVE مانند کابلها، داکت، رک و سوییچ و خدمات شبکه ACTIVE مانند سرویس و نرم افزارهای تحت شبکه تهیه شوند تا در صورت وجود مشکل در شبکه، راحتتر بتوان آن را رفع کرد. این کار مبنا و اصل کار پشتیبانی شبکهها است. اگر این اطلاعات در اختیار متخصصین نباشد، امکان نگهداری شبکه و رفع مشکلات وجود ندارد یا رفع مشکل به قدری طول میکشد که ممکن است وسعت آن افزایش یابد و به کل شبکه خسارت وارد شود. در نتیجه سازمان متحمل هزینه مالی و زمانی زیادی میشود. با افزایش وسعت شبکه، نیاز به مستندسازی شبکه نیز ضرورت مییابد.
پشتیبانی و نگهداری از شبکههای کامپیوتری سه مرحله دارد:
- تهیه مستندات و نقشههای تمام خدمات شبکه PASSIVE مانند کابلها، داکت، رک و سوییچ و خدمات شبکه ACTIVE مانند سرویس و نرم افزارهای تحت شبکه.
- اطمینان از عملکرد صحیح شبکهها با بررسی و نظارت بر آنها.
- کسب اطلاعات از کاربران در مورد عملکرد شبکه.
هنگام بروز هر گونه مشکل سخت افزاری و یا نرم افزاری در شبکه، متخصصین شبکه به شما کمک میکنند مشکل را شناسایی و بر طرف نمایید. سازمانها با پشتیبانی و نگهداری مداوم شبکه، از تحمل هزینهها و خسارتهای سنگین به کل شبکه، جلوگیری میکنند. متخصصین شبکه به دو شیوه خدمات پشتیبانی را ارائه میدهند:
- بررسی و حل مشکل با حضور در محل نصب شبکه
- بررسی و حل مشکل از راه دور و با استفاده نرمافزارهای خاص
منابع:
- https://www. timanet.com