وایرلس و اکسس پوینت چیست ؟

عملکرد تجهیزات وایرلس و اکسس پوینت مشابه سوئیچ‏های شبکه‌های با سیم است، یعنی با تجهیزات اکسس پوینت (Access Points) می‏توانید چندین سیستم را بدون سیم به هم متصل کنید. به شبکه‌های محلی که از اکسس پوینت‌ها برای اتصال سیستم‏ها استفاده می‏کنند  Wireless LAN یا WLAN می‏گویند. عملکرد تجهیزات اکسس پوینت به گونه ای است که هم سیگنال های رادیویی را دریافت می‏کنند و هم آن‌ها را ارسال می کنند. این سیگنال‏ها در اکثر موارد در شبکه‌های کامپیوتری می باشند و سیگنال های Wi-Fi نیز شامل می شوند.  معنای فارسی   اکسس پوینت (AP) نقطه دسترسی است و به تجهیزاتی گفته می‏شود که در شبکه‏های بی‌سیم یا وایرلس استفاده می‏شود. معمولا از تجهیزات اکسس ‌پوینت برای توسعه یا تقویت یک شبکه بی‌سیم استفاده می‌شود. به وسیله وایرلس و اکسس پوینت می‌توان تعداد سیستم‏های شبکه بی‌سیم را افزایش داد یا با افزایش محدوده شبکه می‏توان تعداد سیستم‏های شبکه گسترش داد. فناوری های بکار رفته در تمام APها  استاندارد هستند و فقط در شبکه‏های بزرگ از تجهیزاتی استفاده می‏شود که سرعت و قدرت بیشتری دارند. تجهیزات AP به امواج مزاحم حساس هستند و حتی وجود یک دیوار می‌تواند از سرعت این تجهیزات بکاهد. با توسعه تکنولوژی ارتباطات می‏توانید با خرید یک کارت شبکه، یک شبکه وایرلس و اکسس پوینت را راه‌اندازی کنید. حتی شما می‏توانید این کار را با تبلت و گوشی‏های هوشمند خود انجام دهید. تجهیزات مورد استفاده برای ارائه خدمات بی‏سیم، از دستگاه مرکزی AP تغذیه می‏شوند. تجهیزات AP را می‏توان در جاهای دورتر  از روتر و حتی بیرون از  ساختمان یا  طبقات یک آپارتمان دیگر نصب کرد.

امروزه استفاده از AP‏ها توسعه زیادی یافته است و از آن‌ها در تجهیزات مخابراتی، شبکه‌های کامپیوتری، دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه استفاده می‏شوند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد امنیت در تجهیزات وایرلس مثل AP به اندازه شبکه‏های کابلی نیست؛ زیرا سیگنال‌های شبکه‏های بی‌سیم همه جا وجود دارد و موجب دسترسی راحت‌تر اطلاعات می‏شود. از AP  در تمام شبکه‌های بی‏سیم مثل شبکه‌های تلفن همراه و شبکه‌های  Bluetooth استفاده می‌شود. یکی دیگر از نقاط ضعف شبکه‌های AP  کندی ارسال و دریافت اطلاعات است. در شبکه‌های کابلی ارسال و دریافت اطلاعات دو طرفه و همزمان است یعنی Full Duplex است؛ اما در شبکه‌های بی‌سیم  AP ارسال و دریافت اطلاعات به‌صورت دو طرفه و غیر همزمان است یعنی Half Duplex است که این موضوع باعث کندی شبکه‌های بی‌سیم می‏شود. اگر می‏خواهید در دانشگاه و یا یک شرکت بزرگ از وایرلس و اکسس پوینت استفاده کنید بهتر است از اکسس پوینت Thin که به نام lightwave  معروف است، استفاده کنید زیرا برای کنترل شبکه LAN  بی‌سیم و یا سوئیچ بی‌سیم بسیار مناسب هستند و تمام تنظیمات به‌صورت خودکار و با یک دستگاه مرکزی که در جای دیگر قرار دارد، انجام می‏شود.

کاربردهای وایرلس و اکسس پوینت

تجهیزات کوچک وایرلس و اکسس پوینت برای مصارف داخلی (Indoor) مناسب هستند و راه اندازی و نگه داری آن‌ها آسان است. سیگنال‌های AP  در این حالت کیفیت بالایی دارند و قطع و وصل نمی‏شوند. AP ‌های مورد استفاده در شرایط سخت مثل شرایط بد آب و هوایی، AP ‌های خارجی یا Outdoor هستند. این نوع AP ها سیگنال‌های پایداری را در محدوده بسیار وسیع پوشش می‏دهند. اتصال شبکه از یک نقطه به نقطه دیگر و اتصال شبکه از یک نقطه به چند نقطه دیگر از انواع AP های خارجی است. در پایان باید یاد آور شویم که شبکه‏های بی‌سیم برای جلوگیری از مشکلات شبکه‏های با کابل توسعه یافته‌اند. شاید به نظر برسد بتوان از روترهای بی‌سیم به جای AP  استفاده کرد؛ اما زمانی که نیاز به ایجاد یک شبکه بی‌سیم در یک محدوده وسیع داریم باید از  AP استفاده کنیم. علاوه بر این از  AP برای شبکه سازی بی‌سیم در شرکت‌های بزرگ و متوسط با ده‌ها کارمند و سیستم استفاده می‏شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X