سرویس‏های‏ مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI چه نوع سرویس‏هایی هستند؟

سرویس‏های مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI سرویس‏هایی هستند که امکان برقراری از راه دور برا ی افراد و سازمان فراهم می‏کند. سرعت زیاد انتقال اطلاعات و هزینه کم از ویژگی‏های سرویس‏های مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI است.

سرویس‏های‏ مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI

در ادامه به معرفی هر یک از  سرویس‏های مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI خواهیم پرداخت.

سرویس P2PM:

ارتباط از یک نقطه به چند نقطه (P2PM)  به شکل خاصی از ارتباط گفته می‏شود که انتقال پیام از یک نقطه  به  چندین نقطه در نقاط مختلف انجام می‏شود و سیگنالهای ارتباطی از چندین مسیر از یک مکان خاص به مکانهای مختلف انتقال می‏یابد. این نوع ارتباطات به علامت‏های اختصاری PTMP یا  PMP شناخته شده اند. در این نوع ارتباطات نیازی به خطوط تلفن وسیم نیست. در واقع انتقال اطلاعات  به صورت بی سیم انجام می‎شود. برای استفاده از سرویس مخابراتی P2PM نیاز به یک سری لوازم و تجهیزات سمت دریافت کننده سرویس است:

  • یک مودم دریافت کننده سرویس سازگار با تجهیزات که از سوی مخابرات اعلام میگررد
  • ·         روتر متناسب با مودم دریافت کندده سرویس

سرویس MPLS (Multiprotocol Label Switching):


سرویس مخابراتی  MPLS یکی دیگر از سرویس‏های مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI  است که  برای انتقال  بسته های شبکه‏های اینترنتی از طریق  Label می‏باشد. به عنوان مثال انجام Routing که از طریق IP انجام می‏شود.  این سرویس مخابراتی برای حل مشکل کند بودن Router در شبکه‏های بزرگ ایجاد شده اند؛ اما امروزه با توسعه Router و افزایش سرعت آن، کمتر به MPLS نیاز است. با استفاده از این سرویس مخابراتی می‏توان شبکه یک شهر را به شبکه شهرهای دیگر متصل کرد. همچنین MPLS علاوه بر IP می‏تواند سایر پروتکل‏ها را در دو سطح ATM و Ethernet منتقل کند. به عنوان مشترک سرویس MPLS تنها وسیله لازم برای استفاده از این سرویس Router سرویس دهنده (Provider Edge – PE) است. مبنای ساخت سرویس MPLS دو بخش است:


۱- بخش کنترلی که به آن  CONTROL PLANE گفته می شود.


۲- بخش FORWARDING که معمولا به آن DATA PLANE گفته می شود که مرتبط به انتقال بسته‏ها است.

سرویس INTRANET:سرویس مخابراتی INTRANET یک شبکه  و سرویس ارتباطی است که تنها به‌وسیله سرویس‏های اینترانت داخلی ایران در دسترس است. با سرویس مخابراتی INTRANET ایران نمی‏توان به اینترنت خارج  از کشور متصل شد. تفاوت اینترانت INTRANET با اینترنت  INTERNET  در آن است که شرکت‏های ارائه دهنده اینترنت INTERNET باید به سرویس‌های شبکه مخابرات متصل شوند؛ اما در اینترانت  INTRANET نیازی به این اتصال ندارد و ارتباط بدون واسطه انجام می‏شود و اطلاعات به طور مستقیم به ‎‏IP مورد نظر ارسال می‏شود. IP یک بٌرد دارد که بٌرد آن در ایران 10.0.0.0 می‏باشد

سرویس مخابراتی PRI از سرویس‏های مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRI است که بین سازمان و ادارات بسیار استفاده می‏شود. علت اصلی محبوبیت این سرویس وجود شماره‏ تلفن‏های 4 یا 5 رقمی است. این شماره‏ها برای کسب و کارهای تلفنی مورد استفاده قرار می‏گیرند.  نوع شماره گذاری سرویس مخابراتی PRI به دو صورت است: شماره گذاری یک طرفه و شماره گذاری دو طرفه. از شماره گذاری یک طرفه صرفاً برای تماس ورودی استفاده می‏شود؛ اما از شماره گذاری دو طرفه علاوه بر تماس ورودی، برای برقراری ارتباط با کارمندان هم استفاده می‎‏شود. شماره گذاری  PRI  در سرویس دو طرفه به دو شکل  شکل 5*8 – 4*8 و در سرویس یک طرفه  4*4 و 5*5 می‏باشند. در این نوع شماره گذاری‌ها  شرکت مخابرات می‏تواند به شماره 4 یا 5 رقمی اختصاص یافته به شرکت‏ها  3 یا 4 رقم اضافه کرده و در اختیار متقاضیان سرویس مخابراتی PRI قرار دهد. این شماره برای شرکت‏ها و سازمان‏هایی مناسب است که شماره داخلی زیادی دارند. وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای این سرویس مخابراتی پرطرفدار یک سیستم تلفن سانترال است که از خطوط مخابراتی پشتیبانی کند؛ اما اگر از مرکز مخابرات بیشتر از 150 متر فاصله دارید باید دو عدد مودم HDSL برای برقراری ارتباط دو طرفه تهیه کنید. مودم اول در مخابرات  و مودم دوم در سازمان یا شرکت دریافت کننده خدمات PRI نصب می‏شود. یکی از نکات اصلی این سرویس مخابراتی آن است که نمی‎‏توان شماره‏ها را به شرکت یا سازمان دیگر انتقال فروش   و تغبیر نام داد.ضمنا این نکته را هم باید یاد آور شد که از انتهایی سال 1394 سرویسهای جدید و به روز تر بنام های  sip trunk   سیپ ترانک  وtel30  تل سی جایکزین سرویس pri  در اکثر مخابرات استانها کشور گردیده است

در پایان باید یادآور شویم که افراد و سازمان‏ها هنگام انتخاب یکی از سرویس‏های‏ مخابراتی P2MP-MPLS-INTERANET-PRIباید این موضوع  را مورد بررسی قرار دهند که برای انتقال و حفظ اطلاعات به چه نوع خدماتی نیاز دارند و کدام‌یک از این سرویس‏ها می‏تواند پاسخگوی نیاز آن‏ها باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X