خدمات شبکه ACTIVE چیست؟

خدمات شبکه ACTIVE چیست؟

با گسترش فعالیت سازمان‏ها و ادارات و افزایش رقابت بین آن‏ها، استفاده از اینترنت و شبکه‏های کامپیوتری برای تسهیل فرآیند‏های ارتباط و انتقال اطلاعات امری ضروری است. به‌طور کلی خدمات شبکه‏های کامپیوتری در سازمان‏ها و ادارات به دو دسته تقسیم می‏شوند: 1) خدمات شبکه PASSIVE 2) خدمات شبکه ACTIVE. در ادامه به خدمات شبکه PASSIVE خواهیم پرداخت. خدمات شبکه ACTIVE شامل تنظیمات و پیکربندی دستگاه‌های ارتباطی شبکه و مدیریت یک مجموعه است. این تنظیمات باعث می‌شود عملکرد شبکه به طور مناسبی انجام شود. در واقع خدمات شبکه ACTIVE شامل یک سری خدمات نرم افزاری برای استفاده از سخت افزار شبکه است.

مراحل خدمات شبکه ACTIVE شامل مراحلی است:

  1. پیکربندی تمام وسایل و تجهیزات سخت افزاری شبکه مانند سوئیچ، روتر و فایروال.
  2. راه اندازی سیستم عامل برای کاربر مثل سیستم عامل Windows.
  3. راه اندازی سرویس‏هایی که تحت شبکه هستند مثل Domain،.DHCP
  4. نصب نرم افزارهایی که تحت شبکه هستند مثل آنتی ویروس، SQL Server.
  5. مجازی کردن تمام تجهیزات.

خدمات شبکه ACTIVE

پشتیبانی از خدمات شبکه ACTIVE

خدمات شبکه ACTIVE پس اجرا و راه اندازی خدمات شبکه  PASSIVE انجام می‏شود. خدمات شبکه ACTIVE نیاز سازمان و ادارات را برای بکارگیری از تجهیزات شبکه فراهم می‏کند. بعد از راه اندازی شبکه Active، باید یک تیم از شبکه‏های کامپیوتری پشتیبانی و نگهداری کنند.

پشتیبانی شبکه‏های کامپیوتری در دو سطح انجام می‏شود:

  1. سطح سخت افزاری شبکه مانند نگهداری از تجهیزات الکترونیکی و زیر ساخت‌های شبکه مثل کابل و رک.
  2. سطح نرم افزاری شبکه مانند پشتیبانی از سرویس‏ها و سیستم عامل تحت شبکه.

سازمان‎‏هایی که از شبکه‏های کامپیوتری برای تسهیل عملکرد خود استفاده می‏کنند، باید به طور مداوم از آن‏ها نگهداری کنند؛ اما برای پشتیبانی از شبکه دو مسئله وجود دارد. اول اینکه مدیران سازمان، دانش کافی برای پشتیبانی از شبکه و رفع مشکلات احتمالی آن ندارند. دوم اینکه استخدام افراد متخصص برای پشتیبانی از شبکه به دلیل هزینه بالای استخدام و… امکان‌پذیر نمی‏باشد؛ بنابراین مدیران این شرکت‏ها به دنبال استفاده از خدمات پشتیبانی هستند  که شرکت‏های فعال در حوزه شبکه ارائه می‏دهند. این شرکت‏ها علاوه ارائه خدمات شبکه PASSIVE و خدمات شبکه ACTIVE، خدمات پشتیبانی و نگهداری را نیز ارائه می‏دهند و به رفع مشکلات احتمالی شبکه در سازمان کمک می‏کنند.

برای افزایش کارایی و عملکرد در ارائه خدمات پشتیبانی شبکه‏های کامپیوتری، باید مستندات و نقشه‏های تمام خدمات شبکه PASSIVE مانند کابل‏ها، داکت، رک و سوییچ و خدمات شبکه ACTIVE مانند سرویس و نرم افزارهای تحت شبکه تهیه شوند تا در صورت وجود مشکل در شبکه، راحت‌تر بتوان آن را رفع کرد. این کار مبنا و اصل کار پشتیبانی شبکه‏ها است. اگر این اطلاعات در اختیار متخصصین نباشد، امکان نگهداری شبکه و رفع مشکلات وجود ندارد یا رفع مشکل به قدری طول می‏کشد که ممکن است وسعت آن افزایش یابد و به کل شبکه خسارت وارد شود. در نتیجه سازمان متحمل هزینه مالی و زمانی زیادی می‏شود. با افزایش وسعت شبکه،‏ نیاز به مستندسازی شبکه نیز ضرورت می‏یابد.

پشتیبانی و نگهداری از شبکه‏های کامپیوتری سه مرحله دارد:

  1. تهیه مستندات و نقشه‏های تمام خدمات شبکه PASSIVE مانند کابل‏ها، داکت، رک و سوییچ و خدمات شبکه ACTIVE مانند سرویس و نرم افزارهای تحت شبکه.
  2. اطمینان از عملکرد صحیح شبکه‏ها با بررسی و نظارت بر آن‏ها.
  3. کسب اطلاعات از کاربران در مورد عملکرد شبکه.

هنگام بروز هر گونه مشکل سخت افزاری و یا نرم افزاری در شبکه، متخصصین شبکه به شما کمک می‏کنند مشکل را شناسایی و بر طرف نمایید. سازمان‏ها با پشتیبانی و نگهداری مداوم شبکه، از تحمل هزینه‏ها و خسارت‏های سنگین به کل شبکه، جلوگیری می‏کنند. متخصصین شبکه به دو شیوه خدمات پشتیبانی را ارائه می‏دهند:

  1. بررسی و حل مشکل با حضور در محل نصب شبکه
  2. بررسی و حل مشکل از راه دور و با استفاده نرم‏افزارهای خاص

منابع:

  1. https://www. timanet.com
اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X