چگونه روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها انجام می‏شود؟

روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها از اجزای اصلی راه اندازی شبکه هستند. در ادامه بیشتر با روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها آشنا خواهید شد. روترها دستگاههای خاصی هستند که دارای اجزای مشابه یک کامپیوتر شخصی مثل پردازنده، حافظه و ورودی و خروجی‏های مختلف است. روترها مثل کامپیوترها به یک سیستم عامل برای اجرای برنامه‌ها نیاز دارند. فرآیند راه اندازی روترها با استفاده از یک برنامه Bootstrap ، سیستم عامل و یک فایل ساختار بندی در حافظه شروع می‏شود. اگر روتر یک فایل ساختار بندی را پیدا نکند، حالت Setup فعال می‏شود و پس از تمام شدن عملیات در این حالت،‌ می‌توان یک نسخه backup از فایل ساختار بندی را در حافظه NVRAM ذخیره کرد. پس  از روشن کردن روتر، ابتدا برنامه POST  (power-on self-test) اجرا می‏شود. این برنامه در حافظه ROM ذخیره می‏شود و شامل تمام فعالیت‏های روتین است که تمام سخت افزار روتر مثل پردازنده، حافظه و پورت‌های اینترفیس شبکه را مورد بررسی قرار می‏دهد و تست می‏کند. شرکت سیسکو از نرم افزار  IOS (Internetwork Operating System) برای کنترل روتر و  سوئیچ‌ها، تنظیم و راه اندازی دستگاه‌های شبکه استفاده می‌شود.  بدون یک سیستم عامل، یک روتر و یا سوئیچ نمی‏تواند وظایف خود را انجام دهد و عملاً روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

 روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها

برای اجرایی کردن راه‏اندازی شبکه حتماً باید روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها انجام شود. برای شبکه کردن چند کامپیوتر با سوئیچ باید اول کارت شبکه را روی هر کامپیوتری که قصد شبکه کردن آن را داریم نصب و اجرا می‌کنیم. اگر می‌خواهیم دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کنیم به یک کابل مخصوص به نام Back to Back  یا Crossover نیاز داریم و برای اتصال دستگاه‌ها به سوئیچ از کابل کشی مستقیم (Straight) استفاده می‌کنیم. اگر می‌خواهیم که بیش از 2 کامپیوتر را به هم متصل کنیم باید از یک سوئیچ استفاده کنیم. با کمک سوئیچ و کابل‌های شبکه می‏توانیم کامپیوترها را به هم وصل کنیم. همان‌طور که گفته شد برای شبکه کردن کامپیوتر از طریق راه اندازی سوئیچ لازم است از کابل استفاده شود. این کابل‏ها باید استاندارد باشند. استانداردهای کابل کشی با توجه به کاربرد، توپولوژی و…  متفاوت هستند. به‌طور کلی برای اتصال دو کامپیوتر از کابل‌های crossover  و برای اتصال دستگاه‏ها به سوئیچ معمولاً از کابل کشی‌های Straight  (مستقیم) استفاده می‌شود. بعد از اینکه مراحل فیزیکی شبکه کردن کامپیوتر با سوئیچ و کابل اجرا شد باید از طریق تنظیمات control panel   گزینه network and sharing  را انتخاب کنید و گزینه‏ی Local Area Connection  را انتخاب می‌کنید. در مرحله بعد، از طریق پنجره باز شده ازproperties  تنظیمات مربوط بهInternet Protocol ver4  و مراحل نرم افزاری شبکه  مانند تنظیم کردن آی پی‌ها را انجام می‌دهید.

هنگام شبکه کردن کامپیوتر با راه اندازی سوئیچ باید به یک سری نکات توجه کنید:

  • محدوده آی پی وارد شده در آی پی آدرس باید در محدوده آی پی مودم باشد.
  • در بخش default gateway   آی پی مودم خود را می‏توانید وارد کنید که معمولاً محدوده آن 192.168.1.1 می‌باشد
  • باید آنتی ویروس ویندوز و فایروال را هنگام شبکه کردن دو کامپیوتر غیرفعال کنید.  

شبکه کردن کامپیوتر با سوئیچ در ADSL یکی از مهم‌ترین مراحل اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر است. هنگام شبکه کردن کامپیوتر با سوئیچ در ADSL باید نکاتی را رعایت کنید:

  1. باید مودم، کارت شبکه و استریت را داشته باشید.
  2. چند کامپیوتر را همراه با کاربر اصلی از طریق سوئیچ به مودم متصل کنید.
  3. باید تنظیمات نرم افزاری شبکه را در ویندوز انجام دهید؛ مثلاً یک آدرس IP اختصاص دهیدکه به دو صورت دستی یا اتوماتیکDHCP انجام می گردد.
  4. اطلاعات به اشتراک گذاشته شود.

در پایان باید یادآور شویم روترها و سوئیچ‏ها، تنظیم و راه اندازی آن‌ها که از اجزای اصلی راه اندازی شبکه هستند باید با توجه به نیاز سازمان‏ها و نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X