تکنولوژی ویدئو کنفرانس و انواع آن

امروزه به دلیل گسترش ارتباطات از راه دور، بیشتر افراد متقاضی تجهیزات ارتباطی ویدئوییهستند. ویدئو کنفرانس (Videoconferencing) یکی از سیستم‏های ارتباطات ویدئویی است. در واقع ویدئو کنفرانس یک تکنولوژی برقراری ارتباط زنده است که به افراد در مکان‌های مختلف اجازه می‏دهد صوت و تصویر یکدیگر را دریافت کنند و امکان بحث و تبادل نظر مانند ارتباطات حضوری بین افراد وجود دارد. علاوه بر این با استفاده از این نسل جدید ارتباطات می‏توان اسناد، مدارک و عکس‏ها را به اشتراک گذاشت. در واقع با توسعه تکنولوژی ارتباطات، شیوه‌های سنتی برگزاری جلسات و کنفرانس‏ها کنار گذاشته شد و ویدئو کنفرانس و انواع آن بدون نیاز به فضای فیزیکی امکان برقراری ارتباط زنده صوتی و تصویری را برای افرادی که در فواصل دور یا نزدیک هستند فراهم کرده است. از ویژگی‏های ویدئو کنفرانس داشتن سرویس‏های کاربردی و ارتباط با کیفیت صوتی و تصویری است.

آشنایی با ویدئو کنفرانس و انواع آن

تجهیزات ویدئو کنفرانس و انواع آن هم به صورت شخصی و هم به صورت گروهی و چند نفره در بازار موجود هستند. و در حالت کلی به دو دسته از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می گردند در ادامه به بررسی انواع  ویدئو کنفرانس خواهیم پرداخت:

۱- سیستم تله پرزنس (Telepresence)

طراحی این نوع سیستم‏ها به گونه ای است که برای برقراری ارتباط بین افراد مختلف در مکان‌های مختلف قابل استفاده است. راه اندازی این مدل سیستم بسیار ساده و راحت است. تجهیزات این نوع ویدئو کنفرانس شامل صفحه نمایش بزرگ و دوربین‏هایی است که برای انتقال تصاویر استفاده می‏شوند. با نصب صفحه نمایش‏ها و دوربین‌ها می‏توان به راحتی جلسات را با کیفیت بالا برگزار کرد و حتی به نظر می‏رسد افراد در یک اتاق و به صورت حضوری جلسه را تشکیل داده‌اند.

۲- سیستم اتاق جلسات (Conferences Room)

این نوع سیستم‌های ویدئو کنفرانس به دلیل تنوع ساختار و قیمت از پر طرفدارترین سیستم‏های کنفرانس هستند. تجهیزات این نوع سیستم‏ها برای اتاق‏های جلسات کوچک، بزرگ و متوسط طراحی شده‌اند. از ویژگی‌های این نوع سیستم وجود چند نمایشگر، امکان نمایش تصاویر بر روی لپ تاب و موبایل و امکان زوم کردن دوربین برای نمایش بهتر تصاویر است. ویژگی‏های صوتی این نوع سیستم‏ها هم مناسب است و بیشتر مواقع از میکروفون‏های خاصی برای حذف پارازیت و بهبود کیفیت صدا استفاده می‏شود.

۳- سیستم یکپارچه (Integrated)

این نوع سیستم ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات گروهی استفاده می‏شود و می‏توان از یک مکان به طور یکپارچه برای نصب تجهیزات استفاده کرد. در این نوع سیستم تمام تجهیزات مانند دوربین‌های اصلی، نمایشگرها و سایر تجهیزات به طور متمرکز در مکان اصلی برگزاری جلسه نصب می‎‏شوند.

۴- سیستم رومیزی

این نوع سیستم از مهم‌ترین انواع ویدئو کنفرانس است و برای افرادی که مشغله زیادی دارند یا کار اداری دارند، بسیار مناسب است. ویدئو کنفرانس رومیزی در دو نوع مختلف است: 1) کلاینت نرم افزار: این سیستم قابل استفاده روی دسکتاپ سیستم است و 2) کدک سخت افزاری: این سیستم به شما امکان می‏دهد تا دو مانیتور را بر روی سیستم شما باشد. از ویژگی‏های این نوع سیستم آن است که می‏توانید به راحتی روی کامپیوتر خود نصب کنید و حتی زمانی که در حال حرکت هستید در کنفرانس شرکت کنید.

۵- سیستم مبتنی بر خدمات

این نوع سیستم ویدئو کنفرانس بر اساس یک انتقال دهنده تلکام است و با استفاده از این نوع سیستم می‏توانید علاوه بر کنترل زیاد روی شبکه، وقت کمتری را برای نصب و راه اندازی این نوع سیستم صرف ‏کنید. تنها نکته‌ای که وجود دارد آن است که برای استفاده از خدمات و مدیریت تجهیزات باید هزینه پرداخت کنید تا بدون درگیر شدن در پیچیدگی‏های فنی و اجرایی، به راحتی از مزایای اجلاس‌های ویدئویی بهره‌مند شوید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که افراد و سازمان‏ها باید برای بهره‌مندی از تجهیزات سیستم ویدئو کنفرانس و انواع آن، ابتدا باید به دقیقاً نوع جلساتی که قرار است با این تجهیزات برگزار کنند، تعیین کنند تا مناسب‌ترین نوع تجهیزات را نصب و راه اندازی کنند. در نتیجه از مزایای این نوع کنفرانس‏ها با کیفیت بالا بهره‌مند خواهند شد.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X