تجهیزات لازم برای راه اندازی DATA CENTER

به اجرای کلیه  سرویس‏ها، زیرساخت‌های  امنیتی، ارتباطی و تمام لوازم  الکترونیکی شبکه راه  اندازی  DATA CENTER گفته می‌شود. از این  تجهیزات برای پشتیبانی و حفاظت از سرویس‌هایی که  تحت شبکه هستند استفاده می‏شوند.  INTERNET، INTERANET، EXTRANET نمونه‏هایی از سرویس‏های تحت شبکه هستند. طراحی یک DATA CENTER، با توجه به کاربرد آن انجام می‏شود. راه  اندازی  DATA CENTER برای پردازش اطلاعات، ذخیره اطلاعات، جمع آوری اطلاعات و یا ترکیبی از این سه مورد است.

به طور کلی مراکز  DATA CENTER انواع مختلفی دارند:

ـ شبکه‌ تجاری، سازمانی و دانشگاهی (Campus)

ـ شبکه‌ خصوصی (WAN)

ـ فراهم کننده‌های سرویس (SP)

ـ مراکز داده اینترنتی  (IDC)

ـ مرکز داده خارج سازمانی  (EXTRANET)

ـ مرکز داده محلی (INTRANET)

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، افزایش کاربران شبکه و شکل گیری کسب و کارها بر مبنای فناوری اطلاعات، باید در  طراحی و راه  اندازی  DATA CENTER استانداردهای خاصی را رعایت کرد تا از کار افتادن شبکه به دلیل مشکلاتی مثل نوسان برق، آتش سوز یا خرابی تجهیزات جلوگیری شود.  برای طراحی و راه اندازی یک  DATA CENTER استاندارد ابتدا باید با اجزای اصلی آن آشنا شوید.

ـ سیستم برق پشتیبان:

سیستم برق پشتیبان  در واقع همان  سیستم برق اضطراری است که در صورت قطع برق ناگهانی برق، برق مورد نیاز شبکه را فراهم می‏کند. سیستم برق پشتیبان یک  DATA CENTER بزرگ با استفاده از UPS های خاص، از صدها کاربر هنگام قطع برق می‏تواند پشتیبانی کند. این سیستم‏های برق پشتیبان دارای ژنراتورهای قدرتمندی هستند که در زمان قطع برق طولانی مدت، برق شبکه را تأمین می‏کنند.

ـ محیط فیزیکی:

محل استقرار  DATA CENTER باید سقف بلندی داشته باشد تا امکان تهویه هوا وجود داشته باشد. علاوه بر این وجود سقف بلند برای استقرار سرورهای بیشتر مفید است. وجود مسیرهایی برای عبور کابل‏ها، سقف و کف کاذب و سیستم اطفاء حریق از دیگر مشخصات محیط یک DATA CENTER است.

ـتجهیزات  ذخیره اطلاعات (Storage):

این تجهیزات به طور مشترک در شبکه استفاده می‏شوند.

سیستم‌های پشتیبان گیری:

با توجه به اهمیت ذخیره اطلاعات  راه  اندازی  DATA CENTER و نیازهای کاربران ، پشتیبان گیری از اطلاعات ضروری است.

به طور کلی امکانات لازم برای راه  اندازی  DATA CENTER شامل سوییچ‌ها، سرورها، مودم‌ها ، روترها و دیگر  تجهیزات شبکه  هستند. برای حفظ امنیت یک DATA CENTER باید دوربین‌های مداربسته ، سیستم‌های کنترل رفت و آمد ، درهای ضد حریق  و همچنین سیستم اطفاء حریق  استفاده کرد تا در مقابل خطراتی چون سرقت و  آتش سوزی ایمن باشد.

پس از راه  اندازی  DATA CENTER لازم همواره عملکرد آن تحت نظارت و کنترل قرار گیرد. نظارت بر تجهیزات DATA CENTER از راه دور انجام می‏شود. با نظارت مستمر بر عملکرد ، در صورت وجود خرابی یا  مشکل در سیستم ، اقدامات لازم برای رفع آن به سرعت انجام می‏شود. علاوه بر این  از  طریق نظارت از راه دور می‏توان عملکرد شبکه را بهبود بخشید. نظارت از راه دور برای  DATA CENTER های کوچک کارایی دارد؛ اما زمانی که DATA CENTER بزرگ و پیچیده باشد، حتماً باید یک تیم نظارت متخصص و ماهر باید در اتاق سرور مستقر باشند تا در صورت وجود هر گونه مشکل و خرابی، اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهند.  

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X