مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX یک سیستم مرکزی است که مکالمات بین شبکه تلفن و کاربران VoIP را جابجا و مسیریابی میکند. این سیستم تخصصی بهترین راه برای ارزیابی همزمان تعداد زیادی تماس است. در ادامه بهتر است کمی دقیقتر به بررسی سیستم PBX بپردازیم. اولین PBX در اواخر دهه 1800، اندکی پس از اختراع تلفن، ظهور کرد. این فناوری برای مدت طولانی در این حوزه باقی ماند. در آن روزها، هر شخص در دفتر کار خود یک خط تلفن داشت. وقتی یک تماس خارجی دریافت میشد، اپراتور پاسخ میداد و تماس گیرنده را به خط کارمند مربوط منتقل میکرد. در دهه 1970 تماسهای خودکار جایگزین این سیستم شد. این روش ارزانتر و کارآمدتر از روش دستی بود. کم کم شرکتهای بیشتری شروع به سرمایهگذاری در سیستمهای تلفنی کردند. تکنولوژی هر روز بهتر و بهتر شد. در دهه 1990، سیستمهای تلفن اتوماتیک در دنیای تجارت وارد شدند و این تقریباً همان زمانی بود که در این صنعت از اصطلاح PBX اصطلاح استفاده شد. وظایف اساسی PBX شامل: جابجایی تماسها بین کاربران، برقراری تماس داخلی و خارجی و اطمینان از تماسهای باقیمانده در صف تماس، پایان دادن به تماسها در هنگام قطع شدن کاربران و در نتیجه آزاد شدن خطوط تلفن و ضبط و پیگیری دادههای مربوط به تماس است. از جمله کاربردهای PBX شامل:
- تعیین یک شماره تلفن مرکزی که همه تماسها برای همه بخشها و کلیه پرسنل با آن شماره انجام میشود.
- تنظیم توزیع تماس تلفنی (ACD)
- پاسخ دادن خودکار به یک فرآیند تماس: این کار را بهگونهای انجام میشود که به تماس گیرندهها اجازه دهند تا به شخصی که نیاز دارند، بدون دردسر دسترسی داشته باشند.
- سفارشی کردن سلام و احترامی برای تماس گیرندگان
- مدیریت تماسها در سطح سیستم
- سفارشی کردن زمان انتظار تماس گیرندگان: یعنی میتوانید موسیقی انتظار یا پیامهای تبلیغاتی را خودتان انتخاب کنید
- وجود یک سیستم پیام رسان صوتی قوی
اکنون میدانید PBX سنتی چیست و چه کارهایی انجام میدهد؛ اما حالا باید بدانید که یک مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX چیست؟ پاسخ کوتاه این است: مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX مکمل PBX است که از سیستم VoIP پشتیبانی میکند. در واقع سیستمهای سنتی PBX از سخت افزار ساخته شدهاند. اما سیستمهای یک مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX بیشتر مبتنی بر نرم افزار هستند. سیستمهای مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX برای کار با شبکههای بسته ساخته شدهاند. این بدان معنی است که آنها میتوانند تماسهای صوتی، تماسهای ویدئویی، دادهها را کنترل کنند و میتوانند با برنامههایی مانند Outlook پیوند برقرار کنند. آنها تمام مواردی را که در سیستمهای VoIP بسیار جذاب است را پشتیبانی میکنند. مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX بهعنوان نوعی Doorman برای سیستم تلفن VoIP عمل میکند و نحوه انجام تماس و جایی که باید تماس به آنجا منتقل شود را تعیین میکند. مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX ارتباطات یکپارچه را ممکن میکند؛ اما ارتباطات یکپارچه چیست؟ ارتباطات یکپارچه شامل تماس صوتی، وب کنفرانس، پیام کوتاه و گپ و اشتراک گذاری دادهها است. در واقع ارتباطات یکپارچه به کاربران خود اجازه میدهد تا از رسانههای مختلف در یک شبکه یکپارچه استفاده کنند.
چگونه یک مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX کار میکند؟
به هر کاربر در شبکه VoIP شناسهای اختصاص داده میشود که منحصر به فرد است. این شناسه که معمولاً مانند یک آدرس ایمیل ساختار یافته است، آدرس SIP کاربر است. مرکز تلفن دیجیتال IP- PBX لیستی از همه کاربران و آدرسهای SIP آنها را نگهداری میکند. هنگامی که با تلفن VoIP خود تماس برقرار میکنید، مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX تعیین میکند که این یک تماس داخلی است یا خارجی. اگر یک تماس داخلی باشد، PBX تماس شما را به آدرس SIP شخصی که شماره گیری کردهاید ارسال میکند. اگر یک تماس خارجی است، PBX تماس شما را به سمت VoIP و یا ارائه دهنده خدمات VoIP خط تلفن خارجی ارسال میکند. علاوه بر این مرکز تلفن دیجیتال IP-PBX تصویر برداری فوری را بین کاربران شبکه انجام میدهد و این امکان را به کاربران میدهد تا در تماسهای کنفرانسی مشارکت کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.