سرویس VoIP ویپ و انواع آن چیست؟

پروتکل Voice over Internet (VoIP)  که به آن پروتکل تلفن  تحت شبکه  نیز گفته می‌شود، ترکیبی از فناوری‌هایی است که برای ارائه ارتباطات صوتی و جلسات چندرسانه‌ای از طریق شبکه‌های مبتنی بر پروتکل شبکه (IP)و یا  مانند اینترنت استفاده می‏شود. اصطلاحات تلفن تحت شبکه ، تلفن باند پهن و خدمات تلفن با باند پهن به طور خاص برای ارائه خدمات ارتباطی (صوتی، نمابر، پیام کوتاه، پیام رسانی صوتی) از طریق اینترنت استفاده بکار می‏روند. VOIP ویپ یک ارتباط از طریق شبکه تلفنی سوئیچ شده است که عمومی (PSTN) نیستند. سرویس‏های تلفن قدیمی ساده (POTS) که از ارائه دهندگان اولیه خدمات صوتی هستند، بیشتر از مدل‌های IP تجاری استفاده می‌کردند. بعنوان مثال ارائه دهندگان نسل دوم، مانند اسکایپ، شبکه‌های بسته‌ای را برای کاربران حقیقی ایجاد می‏کردند که ضمن دسترسی به شبکه‌های ارتباطی دیگر مانند PSTN، امکان تماس رایگان و راحت را فراهم می‌کنند. محدودیت این نسل در عدم امکان برقراری ارتباط همزمان با چندین کاربر و عدم مطابقت با سخت افزارها و نرم افزارهای مختلف است. ارائه دهندگان نسل سوم، مانند Google Talk، VoIP ویپ و انواع آن را عرضه کردند. در این نسل وقتی کاربر بخواهد یک تماس برقرار کند، امکان اتصال متقابل و پویا را با سایر کاربران در دو بخش و حوزه مختلف اینترنت به طور همزمان فراهم می‌کند

علاوه بر این تلفن‌های VoIP ویپ، در بسیاری از رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌هایی که دسترسی به اینترنت در آن‏ها وجود دارد استفاده می‏شوند. تماس‌ها و پیام‌های متنی SMS ممکن است از طریق Wi-Fi یا شبکه داده تلفن همراه و شرکت مخابراتی ارسال شوند. VoIP ویپ و انواع آن چارچوبی برای ادغام کلیه فناوری‌های ارتباطی مدرن با استفاده از یک سیستم ارتباطی یکپارچه واحد فراهم می‌کند. ویژگی مهم فن‌آوری VoIP ویپ انعطاف‌پذیری آن است. تماس‌های VoIP ویپ به دلیل استفاده از داده‌های دیجیتال و اینترنت، قابل استفاده در تلفن‌های رومیزی سنتی، دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های است.

معرفی  VoIP ویپ و انواع آن

خدمات VoIP ویپ و انواع آن در بازار امروز بسیار متنوع هسنند که در ادامه به معرفی انواع مختلف خدمات VoIP ویپ خواهیم پرداخت:

سرویس VoIP مسکونی:

سرویس VoIP ویپ مسکونی با هدف خدمت به خانوارها ارائه شده است که تنها چند خط را برای حساب کاربری ارائه می‏کند. در اوایل، سرویس‌های VoIP مسکونی با هدف ارائه خدمات تلفن ثابت استفاده می‏شدند، اما امروزه ارائه دهندگان VoIP مسکونی با فروش مبدل‏هایی به کاربران امکان می‌دهند، تماس تلفنی VoIP را با تلفن خانگی سنتی از طریق اتصال به اینترنت انجام دهند.

سرویس VoIP تلفن همراه:

با ظهور تلفن‌های هوشمند و تبلت‏ها، بسیاری از خدمات VoIP ویپ به سرعت وارد بازارهای دستگاه‌های اندرویدی و اپل شدند. برخی از این خدمات به سیستم عامل‌های بزرگ‌تری مانند پیام رسان فیس بوک پیوستند. علاوه بر این برخی دیگر از برندهای مستقل مانند Skype و WhatsApp هم هستند با استفاده از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های رومیزی وارد بازار شدند و افراد و مشاغل مختلف از مزایای آنان بهره‌مند شدند . تفاوت اصلی بین VoIP تلفن همراه و VoIP مبتنی بر نرم افزار در این است که برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند از یک سرویس اینترنت تلفن همراه یا یک شبکه Wi-Fi محلی برای برقراری تماس استفاده کنند.

سرویس VoIP مبتنی بر تلفن:

ارائه دهندگان VoIP ویپ مبتنی بر تلفن به مشتریان کمک می‌کنند تا از طریق شبکه و یا  اینترنت برای برقراری تماس با تلفن ثابت خود استفاده کنند و برای برقراری این نوع ارتباط لازم است یک جعبه برای دیجیتالی کردن و انتقال تماس‌های صوتی از طریق ارائه دهنده VoIP به اینترنت و تلفن وصل شود.

سرویس VoIP مبتنی بر نرم افزار:

سرویس‌هایی مانند Skype و Google Talk جز خدمات VoIP مبتنی بر نرم افزار قرار می‌گیرند. ویژگی این سرویس‌ها آن است که از نرم افزار front- end برای برقراری تماس تلفنی با رایانه استفاده می‏شوند و زیرساخت‌های back-end برای اختصاص شماره و مسیریابی تماس را بکار می‏روند.

سرویس VoIP کسب و کار:

سرویس‌های VoIP کسب و کار برای ارائه خدمات به تعداد زیادی از کاربران که با یک حساب کاربری واحد فعالیت می‏کنند، طراحی شده‌اند. به طور معمول این سرویس برای شرکت‏های کوچکی که حداقل از 20 شماره تلفن شروع می‌شوند و برای سازمان‌های بزرگی که این تعداد به هزاران عدد می‌رسند، کاربرد دارد. این نوع VoIP ویپ به خوبی مشکلات فنی و هزینه‌ای خطوط ثابت سنتی را رفع کرده است.

سرویس VoIP میزبان ابری (cloud-hosted):

خدمات این سرویس VoIP ویپ جدیدترین فناوری VoIP است که به نام PBX یا IP PBX مجازی نیز نامیده می‏شوند. این نوع سرویس نیاز به سخت افزارهای بیشتر را برطرف می‌کند و برای راه اندازی آن تنها نیاز به چند وسیله اصلی مانند روتر و سوئیچ و اتصال به اینترنت است. VoIP ویپ ابری همچنین می‌تواند با ارائه خدماتی مانند ارتباطات مشترک، کنفرانس ویدئویی، مسیریابی هوشمند تماس و بسیاری از خدمات دیگر، بهره‌وری را در فعالیت‏های تجاری ارتقا بخشد.

در نهایت افراد و سازمان‏ها با آشنایی با سرویس VoIP ویپ و انواع آن می‏توانند با استفاده از گوشی‏های هوشمند، تبلت‏ها و کامپیوترها و اینترنت به طور همزمان با چندین نفر در نقاط جغرافیایی مختلف ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X