کاربردهای راه اندازی سرور و ماشین مجازی و سرورهای مجازی

راه اندازی سرور و ماشین مجازی و سرورهای مجازی از الزامات نرم افزاری برای توسعه استفاده از وب سایت‏ها، برنامه‌ها و نرم افزارها است. در ادامه به طور اختصاصی با راه اندازی سرور و ماشین مجازی و سرورهای مجازی آشنا خواهید شد. سرورهای مجازی در حوزه خدمات اینترنتی کاربرد دارند. سرور مجازی (Virtual Private Server) بخشی از یک سرور است که فضای این بخش به طور اختصاصی در اختیار کاربران خدمات اینترنتی قرار می‏گیرد. در واقع این سرورها حریم خصوصی کاربران هستند. عملکرد سرورهای مجازی به گونه‏ای است فعالیت هر یک از آن‌ها جدا از فعالیت سایر سرورها است. یکی از ویژگی‏های سرور مجازی آن است که می‏توان از ورژن‏های مختلف سیستم عامل‌های متفاوت بر روی یک سرور استفاده کرد. سرورهای مجازی در فضای اینترنت کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه به ذکر چند مورد می‏پردازیم:

  • امکان میزبانی از یک وب سایت که کاربران زیادی دارد و پر کاربرد است.
  • پشتیبانی از سرویس‏های مبتنی بر وب مثل ایمیل و دیتا بیس
  • نظارت بر عملکرد سیستمها و بهبود عملکرد آن‌ها
  • واسطه ارتباطات و کد گذاری اطلاعات
  • امکان استفاده از سایت‌هایی که فیلتر شده‌اند و آی پی آن در خارج از کشور وجود دارد

یکی دیگر الزامات نرم افزاری در حوزه فناوری اطلاعات ماشین‏های مجازی است. ماشین مجازی به شما این امکان را می‏دهد تا روی یک سیستم عامل، نرم افزارهای مختلف و سایر سیستم عامل‌ها را اجرا کنید. ماشین مجازی سخت افزارهای مجازی مانند سی پی یو، حافظه، هارد دیسک و رابط شبکه دارد و مانند یک کامپیوتر مجازی عمل می‏کند. بر روی یک سیستم با توجه به منابع سخت افزاری سیستم آن، می‏توان چند ماشین مجازی مرتبط نصب کرد.

ماشین‌های مجازی کاربردهای مختلفی دارند:

  1.  آزمایش نسخه‌های جدید یک سیستم‌عامل قبل از نصب آن

2-    آزمایش سایر سیستم‌های عامل برای بررسی و آشنایی با طرز کار آن‌ها

3-    امکان نصب یک سیستم عامل قدیمی برای اجرای یک نرم افزار

4-    اجرای نرم‌افزارهایی که فقط بر روی بعضی سیستم عامل‏ها قابل اجرا است (مثل اجرای برنامه‏های ویندوز برای کاربران مک و لینوکس)

5-    آزمایش یک برنامه بر روی چند سیستم عامل برای اطمینان از قابلیت اجرای آن

6-    امکان اجرای چندین سرور روی یک سیستم عامل

تعدادی از نرم‌افزارها به عنوان ماشین‏های مجازی شناخته شده هستند. ویرچوال‌باکس (Virtual Box) و وی ام ور پلیر (VM war Player) دو نمونه از معروف‌ترین ماشین‏های مجازی است.

  • ویرچوال‌باکس (Virtual Box): این برنامه رایگان که بر روی ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است یکی از بهترین ماشین‏های مجازی است.
  • وی ام ور پلیر (Player): از معروف‌ترین ماشین‏های مجازی است که برای سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس قابل اجرا است.

نحوه راه اندازی سرور و ماشین مجازی و سرورهای مجازی

در ادامه با راه اندازی سرور و ماشین مجازی و سرورهای مجازی آشنا خواهید شد. برای راه اندازی سرور مجازی باید به نوع تکنولوژی و مجازی سازی توجه کنید. با توجه به این عوامل از یک یا چند سرور مجازی اختصاصی استفاده می‏شود. اولین گام راه اندازی یک سرور مجازی، داشتن یک نرم افزار مجاز سازی است. این نرم افزارهای مجازی سازی برای سیستم عامل‌های مختلف قابل استفاده هستند که با توجه به عملکرد آن‌ها، ممکن است رایگان باشند یا باید بابت استفاده از آن‌ها هزینه پرداخت کنید. این سرورها باید تکنولوژی‎‏های مجازی را پشتیبانی کنند. همچنین لازم است سرور مورد نظر، تکنولوژی مجازی سازی را پشتیبانی کند. برای راه اندازی یک سرور مجازی بر روی یک وب سایت باید از یک آی پی را برای ثبت در شبکه استفاده کنید.

برای راه اندازی ماشین مجازی لازم است یک سی دی نصب سیستم عامل را در اختیار داشته باشید. راه اندازی ماشین مجازی روی ویندوز 10 کار راحتی است و برای سیستم عامل لینوکس باید فایل‏های IMAG ISO را در اختیار داشته باشید. مراحل نصب ماشین مجازی و نصب سیستم عامل‏ها بر روی آن کار چندان سختی نیست و مراحل ساده‌ای را دارد. ماشین‏های مجازی علاوه بر اجرای نسخه دسکتاپ سیستم عامل‏ها، امکان اجرای نرم افزار اندروید بر روی ویندوز 10 را دارند.

در پایان باید یادآور شویم که راه اندازی سرور و ماشین مجازی و سرورهای مجازی، موجب سهولت کار با اینترنت و نرم افزارهای مختلف می‏شود و افرادی که در حوزه نرم افزاری فناوری اطلاعات فعالیت می‏کنند از مزایای آن‌ها بهره‌مند می‏شوند.

  • برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک :

پیام خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما نمایش داده نخواهد شد.

0

برو بالا

X