با توسعه کسب و کارها، برقراری ارتباط مستمر با مشتریان و تسریع ارائه کالا و خدمات به آنها امری ضروری است. یکی از ابزارهای مؤثر که موجب تسهیل ارتباط و پاسخگویی به مشتریان میشود، تلفن گویا IVR است. تلفن گویا IVR (Interactive Voice Response) سیستمی است که باعث ارتباط تماس گیرندهها با کارمند مربوط میشود و اطلاعات تماسها را ذخیره میکند. تجهیزات تلفن گویا IVR شامل تلفن، برنامههای کاربردی، بانک اطلاعاتی و زیرساختهای پشتیبانی است. یک سازمان به دو طریق میتواند از خدمات تلفن IVR استفاده کند: 1) خرید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و راهاندازی آن در محل 2) استفاده از خدمات تلفن IVR به عنوان میزبان از طریق پرداخت هزینه. تلفن گویا IVR برای کسب و کارهایی مناسب است تماسهای ورودی زیادی دارند؛ بنابراین این سازمانها با استفاده از IVR نیازی به اپراتور برای پاسخ دهی و اتصال تماسها به واحدهای مختلف ندارند. سیستم IVR فقط یک ابزار واسطه برای برقراری ارتباط بین مشتریان و سازمان نیست. از این سیستم برای پرداخت قبوض، اطلاع از وضعیت ترافیک و هواشناسی، تلفن بانک و بسیاری از کارهای دیگر که به صورت غیر حضوری انجام میشود، استفاده میشود.
سیستم IVR یکی از ابزارهای قدرتمند ارتباطی در سازمانهای بزرگ است که موجب هدایت تماسهای مشتریان به واحدهای مربوطه میشود و امکان پاسخگویی سریع به مشتریان را فراهم میکند. در ادامه به برخی از وظایف سیستم تلفن گویا IVR خواهیم پرداخت.
۱- سیستم IVR تمام اطلاعات را از تماس گیرنده جمع آوری و ذخیره میکند. این اطلاعات شامل نیازها، ترجیحات وپیشنهادهای تماس گیرنده است.
۲- یکی از وظایف اصلی سیستم IVR تعیین مسیر ارتباطی صحیح برای تماس گیرنده است. از این طریق به نیازهای مشتری سریعتر پاسخ داده میشود. معمولا تماس گیرندگان از طریق IVR به کارمند مربوط متصل می شوند.
۳- سیستم های IVR نه تنها امکان برقراری ارتباط با کارمندان سازمان را فراهم میکنند، بلکه در برخی مواقع به طور اتوماتیک پاسخگوی تماس گیرنده هستند و مشکلات او را بر طرف میکنند. در این حالت برای مشکلات و سوالهای متداول و مشترک، یک پیام صوتی از پیش تعیین شده که از قبل ضبط شده است، برای تماس گیرنده ارسال میشود.
۴- یکی دیگر از وظایف سیستمهای IVR الویت بندی تماسهای ورودی است که معمولا بر اساس زمانی که افراد تماس میگیرند این الویت بندی انجام میشود.
مزایای تلفن گویا IVR
استفاده از تلفن گویا IVR در سازمانهای بزرگ روز به روز در حال گسترش است. این سیستمها امکان برقراری ارتباطات سریع و با کیفیت بالا را برای مشتریان فراهم میکنند و اطلاعات، نیازها و مشکلات مشتریان را جمع آوری و ذخیره میکنند؛ در نتیجه سازمانها با تحلیل این اطلاعات میتوانند مشکلات موجود را برطرف کنند و خدمات خود را با توجه به نیازهای مشتریان ارائه دهند. سیستمهای تلفن IVR دارای مزایای متعددی هستند که در ادامه به برخی از این مزایا خواهیم پرداخت:
1- استفاده از IVR باعث کاهش هزینه کسب و کارهایی میشود که تماسهای ورودی زیادی دارند، زیرا این شرکتها با استفاده از تلفن گویا IVR نیازی به استخدام چندین منشی یا اپرتور برای پاسخگویی به تماسها ندارند.
2- با استفاده از تلفن گویا IVR مشتریان زمان خود را صرف صحبت با منشی یا کارمند برای صحبت با کارمند مربوط نمیکنند و مستقیما میتواند با کارمند واحد مربوطه صحبت کنند و مشکل خود را حل کنند؛ بنابراین در زمان کارمندا ن و مشتریان صرفه جویی میشود.
3- استفاده صحیح از سیستم تلفن IVR موجب پاسخگویی سریع به مشتریان میشود، در نتیجه میزان رضایت مشتریان افزایش مییابد.
4- در نهایت تلفن گویا IVR پاسخگوی مشتریان به صورت 24 ساعته است، در صورتی که با استخدام کارمند یا مشتری، امکان پشتیبانی 24 ساعته مشتریان وجود ندارد.
بنابراین با توجه به کاربردهای متنوع سیستم تلفن گویا IVR و مزایای آن مختلف آن، به سازمانها توصیه میشود که برای اجتناب از هزینههای استخدام نیروی انسانی، افزایش کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و جلب رضایت آنان، سیستمهای IVR را در سازمان خود پیاده سازی کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر یا کارشناسان ما تماس بگیرید